قزوین_ به گزارش بسیج، دکتر فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، در دیدار با دکتر ذاکری مدیرعامل راهآهن کشور و معاونان وی که با حضور استاندار قزوین، سردار آبنوش و معاونان استانداری برگزار شد، ضمن تأکید بر قدمت تاریخی و موقعیت استراتژیک استان قزوین، خواستار توجه ویژه به توسعه و بهسازی زیرساختهای ریلی این منطقه شد.
دکتر محمدبیگی در این دیدار با اشاره به اینکه قزوین با قدمت تاریخی و تمدن کهن چندهزار ساله از دیرباز به دلیل موقعیت استراتژیک خود محل عبور و مرور بوده است گفت: مردمان این دیار همواره هوشمندانه از منابع موجود بهره بردهاند و اکنون نیز انتظار میرود که با توجه به این سابقه، زیرساختهای حملونقل آن نیز به روز شود. همچنین با توجه به اهمیت موقعیت قزوین به عنوان بندر خشک و گمرک، افزایش خطوط قطار و اتصال مناسب به شبکه سراسری ریلی یک ضرورت است.
وی به مشکلات عدیده خطوط ریلی استان اشاره کرد و با ابراز تأسف از فرسودگی شدید ایستگاهها، بهویژه ایستگاه قزوین و نبود امکانات اولیه برای تردد آسان اقشار خاص اشاره و خواستار تسریع در رفع نواقص و افزایش کیفیت خدمات شد و افزود: متأسفانه در ایستگاه قزوین، حتی یک پل مناسب برای تردد افراد ناتوان، سالمندان، کودکان و مادران باردار و اقشار مختلف وجود ندارد. این شرایط به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و سال گذشته نیز این موضوع را به خانم وزیر وقت منعکس کرده و خواستار توجه ویژه به آن شدم.
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز با انتقاد شدید نسبت به سیاسی کاری در انتخاب موضوع «مبدأ و مقصد» در سیستم ریلی قزوین رشت، خواستار شفافسازی در این زمینه شد و ادامه داد: متاسفانه با سیاسی کاری به جای آنکه قزوین مبدأ قرار بگیرد رشت به عنوان مبدأ انتخاب شد که ما از این موضوع گلایه شدیدی داریم و خواهان اصلاح سریع تر این رویه غلط هستیم.
وی افزود: همچنین از وضعیت نیروی انسانی در مسیر رشت-قزوین، گلایه مندیم، متاسفانه از نیروهای بومی استان قزوین در این مسیر استفاده نشده لذا خواستار توجه بیشتر به پرسنل این خط و اتمام این بی مهری ها هستیم.
بانوی نماینده استان بر ضرورت دو بانده شدن مسیر ریلی قزوین به منظور افزایش ظرفیت و تعداد قطارها تاکید و اعلام کرد: خواستار راهاندازی ایستگاه راهآهن محمدیه (کهندژ) هستیم. الحمدلله طی رایزنی با شهرداران استان آنها آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام کردهاند. این نشاندهنده عزم جدی مدیران محلی برای توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی است.
دکتر محمدبیگی به نیاز مبرم به ایجاد چند ایستگاه جدید در مسیر رشت-قزوین اشاره کرد و گفت: عدم وجود ایستگاههای کافی، علاوه بر نارضایتی، آوردهای برای مردم منطقه نداشته لذا ضرورت دارد ایستگاه هایی در مسیر اضافه شود. متاسفانه بخشهایی از استان به دلیل موقعیت جغرافیایی بنبست هستند و توسعه خطوط ریلی راهی برای باز شدن قسمتی از بنبستهای مسیر تردد خواهد بود.
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در پایان با اشاره به زمان طولانی سفرهای ریلی فعلی و مصرف سوخت بالا، بر ضرورت تسریع در راهاندازی خط مترو هشتگرد به قزوین تأکید کرد و افزود: این پروژه نه تنها به کاهش آلودگی هوا و حوادث در مسیر تهران کمک میکند، بلکه باعث تقویت خط آهن جنوب قزوین خواهد شد. در شرایط بحرانی هفته گذشته مردم گاه تا ۹ ساعته از تهران به قزوین همراه با مصرف بالای سوخت و آلودگی در مسیر بودند، اگر مترو هشتگرد به قزوین متصل شود، حوادث و آلودگی هوای تهران به شدت کاهش مییابد.شهرداری های شهرهای در مسیر برای مشارکت در این پروژه امادگی دارند، حتی با استفاده از سرمایهگذاری خارجی نیز میتوان این پروژه را ادامه داد، امیدواریم با توسعه حملونقل ریلی، مردم بیشتر به استفاده از قطار ترغیب شوند.
انتهای پیام/۱۰۱۰